Nie ma cudownego lekarstwa na gniew i złość. Jednak warto mieć swój sposób, by te negatywne emocje nie odbiły się na naszych dzieciach. Szczególnie gdy jesteśmy sami w domu i nie możemy otrzymać wsparcia od innego dorosłego, a dziecko swoim zachowaniem próbuje nas zdetonować czując podświadomie, że nie jesteś sobą. Woli ono eksplozję od ciągnącego się stanu napięcia.
Jak sobie pomoc w takich chwilach by nasza złość nie została skierowana na dziecko ?

Oto moje propozycje:

  1. Wyjdź z domu , zmiana otoczenia powinna wyciszyć Twój gniew.
  2. Zanurz twarz w chłodnej wodzie lub weź chłodną kąpiel– dla mnie ta metoda jest najskuteczniejsza jeśli nie mogę wyjść. Zwykle zaczynam myć włosy a spływająca po mojej twarzy chłodna woda daje ukojenie mojemu umysłowi i ciału.
    Badacze z uniwersytetu w Osace odkryli, że kąpiel w zimnej wodzie (15 do 20 stop. C) ma pozytywny wpływ na obniżenie poziomu hormonu kortyzolu, hormonu stresu. Zimna woda spowoduje zwężenie naczyń krwionośnych w miejscach, w których może zwiększyć krążenie krwi od powierzchni ciała do jego rdzenia, aby oszczędzać ciepło.
  3. Wyjrzyj przez okno – patrzenie w dal uspokaja
  4. Odliczanie od 10 w dół
  5. Głęboko spokojnie oddychaj (wdech przez nos wydech przez usta).
  6. Puść muzykę, która Ciebie relaksuje
  7. Jeśli dziecko jest większe i możesz je zostawić bez nadzoru i nie będzie to dla niego traumatyczne powiedz dziecku „Jestem zdenerwowana, potrzebuję chwili samotności”. Zamknij się w jakimś pomieszczeniu by złapać oddech .
  8. Odreaguj poprzez ćwiczenia fizyczne.
  9. Słyszałam ze niektórzy robią zestaw relaksacyjny po który sięgają gdy już są na skraju wyczerpania np. ulubiony olejek zapachowy, zdjęcie kogoś lub jakiegoś przyjemnego wydarzenia.

A jakie są Twoje sposoby na opanowanie szalejących w Tobie emocji ?

Share: